Specyfikacja produktu spożywczego – co powinien zawierać opis produktu i dlaczego to ważne?

W świecie, w którym świadomy konsument analizuje każdy składnik, a konkurencja na półkach sklepowych rośnie z dnia na dzień, opis produktu spożywczego (specyfikacja) ma coraz większe znaczenie. Ten dokument – bardziej szczegółowy niż etykieta – odgrywa bardzo ważną rolę w zarządzaniu produkcją i dystrybucją. Sprawdź, co musisz wiedzieć na ten temat, jeśli działasz w branży spożywczej lub planujesz w niej zaistnieć!

Czym jest opis produktu spożywczego (specyfikacja)?

 

Opis produktu spożywczego, znany również jako specyfikacja, to dokument, który szczegółowo przedstawia wszystkie istotne informacje na temat danego artykułu. W branży spożywczej pełni on funkcję istotnego – szczególnie dla dystrybutorów i klientów – zapewnienia o bezpieczeństwie i spełnieniu wymogów prawnych. 

W specyfikacji, którą można określić też jako rozszerzoną wersję etykiety, powinny znaleźć się następujące informacje:

  • skład produktu (lista składników i ich proporcje),

  • informacje o alergenach,

  • wartości odżywcze,

  • data przydatności do spożycia,

  • informacja o warunkach przechowywania,

  • instrukcje dotyczące przechowywania,

  • wskazówki dotyczące przechowywania po otwarciu,

  • informacje o producencie (dane producenta),

  • numer partii,

  • zawartość netto,

  • informacje o certyfikatach i dodatkowych oznaczeniach.

Specyfikacja, która zawiera wszystkie te informacje, to także narzędzie do efektywnego zarządzania produktem. Dzięki niej producenci mogą szybko wykryć ewentualne niezgodności czy problemy związane z produkcją i na bieżąco korygować lub optymalizować ten proces. Natomiast dystrybutorzy mają podstawę, aby zapewnić swoich coraz bardziej świadomych klientów o wysokiej jakości oferowanego asortymentu.

Odkryj świat produktów!

Opisy produktów spożywczych – jakie mają znaczenie?<br><br>

 

Właściwie skonstruowane opisy produktów spożywczych są ważne z wielu powodów, wśród których na pierwszy plan wysuwają się bezpieczeństwo żywności, zgodność z przepisami prawa i satysfakcja konsumenta.


Aspekt

Znaczenie specyfikacji

Bezpieczeństwo żywności

Określa wymagania dotyczące składu, jakości mikrobiologicznej i chemicznej produktu. Umożliwia identyfikację potencjalnych zagrożeń i alergenów.

Jakość produktu

Definiuje cechy organoleptyczne (smak, zapach, wygląd) i fizykochemiczne produktu. Zapewnia powtarzalność i standaryzację procesu produkcji i pozwala ją kontrolować na każdym etapie.

Informacja

Dostarcza szczegółowych informacji o produkcie (składzie, wartościach odżywczych, alergenach) i w tym zakresie jest bardziej szczegółowa niż etykieta.

Wymagania prawne

Spełnia wymogi dotyczące oznakowania i prezentacji produktów spożywczych. Ułatwia współpracę z organami kontroli (np. sanepidem).

Marketing i sprzedaż

Może wyróżnić produkt na tle konkurencji poprzez podkreślenie jego specyficznych cech. Informacje w nim zawarte (np. te o certyfikatach ekologicznych) mogą pomóc w tworzeniu kampanii marketingowych oraz w prowadzeniu skutecznych negocjacji handlowych z kontrahentami.

Zarządzanie produkcją

Umożliwia optymalizację procesu produkcyjnego. Ułatwia kontrolę kosztów produkcji.

Identyfikowalność produktu

Ułatwia wycofywanie wadliwych produktów (lub całych serii) z rynku i tym samym zwiększa bezpieczeństwo konsumentów.

Tabela. Znaczenie specyfikacji produktów spożywczych w branży spożywczej.

Kto kontroluje zgodność opisów produktów z wymogami?

Zgodność opisów produktów spożywczych z obowiązującymi przepisami kontrolują różne organy i instytucje. Jednym z nich jest Inspekcja Handlowa – jest ona odpowiedzialna za kontrolowanie zgodności etykiet i opisów produktów spożywczych z przepisami prawa, w tym m.in. z ustawą o bezpieczeństwie żywności i żywienia oraz z rozporządzeniem UE dotyczącym informacji o żywności dla konsumentów (rozporządzenie UE nr 1169/2011). Inspektorzy tej instytucji sprawdzają, czy opisy produktów zawierają pełne i poprawne informacje na temat składu, wartości odżywczych, alergenów, daty ważności itp.


Państwowa Inspekcja Sanitarna – choć jej głównym celem jest kontrolowanie higieny i jakości produkcji – może skontrolować produkt pod kątem wymagań dotyczących informowania o alergenach, terminach przydatności do spożycia oraz przechowywaniu.


Ważnym organem kontroli jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), który chroni interesy konsumentów, a także działa na rzecz zapobiegania nieuczciwym praktykom rynkowym. Sprawdza, czy opisy produktów spożywczych są zgodne z prawdą i nie wprowadzają konsumentów w błąd. Może interweniować w przypadku stosowania nieuczciwej reklamy lub manipulacji na etykietach.


Sprawdź: Niezbędnik biznesowy MAKRO dla gastronomii

Specyfikacja produktów spożywczych – dlaczego jest ważna dla przedsiębiorców z branży spożywczej? Przykład

Wyobraź sobie, że prowadzisz osiedlowy sklep spożywczy. Twoi klienci cenią sobie świeże pieczywo, lokalne wędliny i nabiał. Do Twojego sklepu trafia nowa partia sera koziego od lokalnego dostawcy. Wygląda apetycznie, jednak masz wątpliwości co do jego składu i terminu przydatności.

W tym momencie specyfikacja produktu spożywczego staje się bardzo ważnym narzędziem, bo dzięki niej sprawdzasz skład, weryfikujesz termin przydatności, oceniasz jakość, a przy tym zyskujesz pewność, że produkt – zaopatrzony w odpowiednie certyfikaty – jest bezpieczny dla Twoich klientów.

Pewnego dnia jeden z Twoich klientów informuje Cię, że po zjedzeniu sera koziego wystąpiła u niego reakcja alergiczna. Dzięki specyfikacji produktu szybko ustalasz, że ser zawierał śladowe ilości mleka krowiego, co mogło spowodować alergię. Możesz zgłosić ten przypadek producentowi i zwrócić uwagę, że informacja ta powinna znajdować się nie tylko w opisie produktu, ale również na etykiecie.
 

FAQ