Nie jesteś naszym Klientem?

Załóż kartę MAKRO teraz

Surowe potrawy i dipy - chrupkie i świeże przekąski

Przekąski mogą być bardzo lekkie i chrupiące. Świeże warzywa na talerzu zachwycają swoim kolorem zwłaszcza, gdy są surowe. Jedzone z apetycznymi dipami dostarczają różnorodnych smaków i bogactwa witamin.

Wprowadzenie

Surowe potrawy i dipy - chrupkie i świeże przekąski

PORADA SZEFA KUCHNI!

Bez względu na to, czy kroisz warzywa w paski czy plasterki, zadbaj o to, by kawałki były na tyle duże, aby goście mogli z łatwością maczać je w dipie. W dipie sprawdzają się również zamrożone zioła. Można je wymieszać z sosem bez konieczności rozmrażania.

Surowe jedzenie z dipami to wspaniałe rozwiązanie dla osób lubiących łączyć smaki i eksperymentować z nimi, ponieważ każde warzywo, które można jeść surowe, dobrze komponuje się z dipem. Do najczęściej wybieranych warzyw należą: ogórek, marchewki, słodka papryka w każdym kolorze, kalarepka, seler naciowy i cukinia. Warto również wypróbować surowy fenkuł, cykorię, groszek cukrowy, czy też różyczkę kalafiora lub brokułów.

Większe warzywa należy kroić na mniejsze kawałki i nadziewać na patyczki, które potem można ułożyć na niewielkich talerzykach, tacy lub umieścić w szklankach. Warzywa takie jak pomidory czereśniowe, rzodkiewki, jak również małe grzyby, można podać w całości i maczać w dipie przy pomocy małego patyczka lub wykałaczki. Im więcej warzyw i kolorów, tym lepiej. W ten sposób połączenie surowych warzyw może stanowić barwny koktajl, którym wszyscy chętnie się poczęstują.

Pełne witamin – najpopularniejsze warzywa jadane z dipem

Warzywa              Witaminy

Ogórek                 C, K, kwas foliowy
Marchew               A, prowitaminy (karotenoidy)
Słodka papryka     C, B6, A, E, prowitaminy
(karotenoidy)
Kalarepka              C, niacyna, kwas foliowy
Seler naciowy        B6, A, K, prowitaminy
(karotenoidy)
Cukinia                  B1, kwas foliowy, K

Pomysłowe dipy

Jest wyłącznie kwestią gustu, które dipy będą pasowały do warzyw. Wykorzystując jako bazę przykładowo jogurt, twaróg, niskotłuszczową śmietanę, creme fraîche, mamy nieograniczone możliwości. Można także dodać owoce, takie jak mango, jabłko czy papaja, jak również składniki, które dodają pikantności, np. chrzan, papryka cascabel, curry, musztarda i oczywiście pieprz. Inne charakterystyczne smaki można osiągnąć, dodając sery, takie jak feta czy gorgonzola.

Wiele dipów, jak na przykład klasyczny aioli z Hiszpanii, rouille z Francji i tzatziki z Grecji, ma charakterystyczną nutę dzięki obecności czosnku. A skoro piękno tkwi w prostocie, orzeźwiający dip z ziołami, na przykład z dymką, dzikim czosnkiem, rzodkiewką, trybulą, rzeżuchą czy pietruszką, jest obowiązkowym elementem wiosennego stołu.

Czy wiesz?

Obliczając potrzebną ilość jedzenia, warto przewidzieć ok. 250 g warzyw na jedną osobę.

Rada szefa kuchni
Dipy to gęste sosy do mięs, chipsów czy warzyw. Są idealnym dopełnieniem smaku potrawy. Można podawać je na ciepło lub na zimno. Doskonały dodatek również na przyjęcia. Na wiosnę polecamy dipy ziołowe z dodatkiem rzeżuchy - smaczne i zdrowe.

Przepisy kulinarne