Nie jesteś naszym Klientem?

Załóż kartę MAKRO teraz

Soki z owoców i warzyw

Soki szybko tracą świeżość i wartości odżywcze, ponieważ wiele witamin nie toleruje dłuższego kontaktu z tlenem. Z tego powodu soki należy przygotowywać bezpośrednio przed podaniem i nie zostawiać ich na później.
soki z owoców i warzyw

Dobra kondycja prosto ze szklanki - soczyste bomby witaminowe

Sok z jabłek i pomarańczy, sok pomidorowy i sok marchwiowy – wiele soków warzywnych i owocowych to dobrze wszystkim znana klasyka. Prawdziwy dreszcz emocji kryje się jednak w łączeniu tych płynnych bomb witaminowych w niezwykle wyglądające i smakujące koktajle. Jednym z licznych przykładów jest zdrowy sok z melona i szpinaku. Spróbuj, a nie pożałujesz!

Sok można wycisnąć z każdego produktu, który nadaje się do jedzenia na surowo. Również niektóre warzywa niezdatne do spożycia w postaci surowej można przerobić na sok. Na początku listy najpopularniejszych rodzajów owoców są cytrusy, jagody, wszystkie odmiany jabłek, gruszek, bananów, mango, ananasów, kiwi oraz czereśni. Wśród warzyw wyjątkowo popularne są marchewki, pomidory, buraki i ogórki. Jednak na pyszny sok możemy również przerobić warzywa korzeniowe i bulwiaste, kapustę, słodką paprykę, a nawet sałatę.

Klucz do sukcesu to wysokiej jakości produkty i staranne przygotowanie

Bez względu na dobór składników, sok smakuje tym lepiej, im wyższa jest jakość owoców i warzyw. Te powinny być – rzecz jasna – dojrzałe, ale nie przejrzałe. Nie mogą też być uszkodzone ani mieć plamek. Robienie soku z tych warzyw i owoców, które nie znajdują już innego zastosowania, jest kiepskim pomysłem.

Ręcznie lub przy użyciu sprzętu elektrycznego

Soki można przygotowywać ręcznie lub przy użyciu manualnych wyciskarek, w których wałki lub tłoki zgniatają owoce i warzywa. Jednakże o wiele łatwiej używa się sprzętu elektrycznego. Sokowirówki świetnie nadają się do twardych owoców i warzyw, które, miażdżąc wszystkie kawałki przy pomocy szatkownicy, wypompowują na zewnątrz sok.


napoje - soki z owoców i warzyw

Fitness w szklance - pasujące przyprawy i zioła

Sokiem możemy cieszyć się zarówno bez dodatku wody, jak i po rozcieńczeniu go wodą albo maślanką. Soki, których konsystencja z natury jest gęsta, pije się o wiele przyjemniej. Jeśli sok jest zbyt cierpki, mamy do dyspozycji różne metody słodzenia: zamiast cukru możemy użyć miodu, agawy czy też syropu klonowego. Często zapomina się o jakże istotnym przyprawieniu soku do smaku. W tym zakresie również dysponujemy nieograniczonymi możliwościami: sól i pieprz wzmacniają smak zwłaszcza soków warzywnych, proszek chili dodaje swojego rodzaju pikantności, a cynamon wzmacnia smak różnych gatunków owoców. Ponieważ łączenie słodkiego z kwaśnym daje ciekawe efekty, niewielka ilość cytryny lub limonki jest dobrym uzupełnieniem również słodkich soków. Ostatnią, ale równie ważną kwestią jest możliwość wykorzystania ziół w przepysznych koktajlach!
Rada szefa kuchni
Soki szybko tracą świeżość i wartości odżywcze, ponieważ wiele witamin nie toleruje dłuższego kontaktu z tlenem. Z tego powodu soki należy przygotowywać bezpośrednio przed podaniem i nie zostawiać ich na później.

pomysłowe połączenia świeżych owoców i herbaty matcha

Moda na oczyszczanie

Nie tylko hollywoodzkie gwiazdy, takie jak Demi Moore czy Gwyneth Paltrow, są wielkimi fankami oczyszczania organizmu – ta moda zyskuje coraz większe grono zwolenników. Kilkutygodniowe programy żywieniowe, oparte głównie na jedzeniu bogatym w podstawowe substancje, pozwalają ciału pozbyć się szkodliwych toksyn i jednocześnie zrzucić kilka zbędnych kilogramów.

Świeże owoce i warzywa, również w postaci soków, odgrywają w tym procesie kluczową rolę. Należy między innymi unikać słodyczy, mleka i nabiału, jajek, produktów pszennych, owsa, wieprzowiny, kawy i alkoholu. Jeden konkretny posiłek w środku dnia, a rano i wieczorem – płyny, np. świeżo przygotowany koktajl.

Krytycy tego podejścia twierdzą, że substancje określane jako toksyny nie występują w organizmie człowieka, a żaden sok nie jest w stanie nas uchronić przed prawdziwym zatruciem. Bez względu na to, kto ma rację, soki są składnikiem zrównoważonej diety i zawsze dobrze smakują!

Czy wiesz, że...?
200 g warzyw lub owoców to w przybliżeniu 100 ml soku.


Przepisy kulinarne

Sok pomarańczowo-warzywny