Nie jesteś naszym Klientem?

Załóż kartę MAKRO teraz

Prowadź swój biznes skutecznie

Poniżej objaśnienie kilku podstawowych terminów, istotnych przy prowadzeniu działalności gastronomicznej.

Przychód

Zwany inaczej OBROTEM, to wszystkie te środki, które operator generuje w przeciągu przykładowego miesiąca.

Koszty

To wszystkie ponoszone wydatki.

Zysk

To różnica między przychodem a kosztami. Stąd nieustanna, nigdy niekończąca się praca nad zwiększaniem tego pierwszego i obniżaniem drugiego.

Food Cost (FC)

Bardzo ważny wskaźnik. Niestety w dalszym ciągu niewielu właścicieli czy managerów korzysta z tego wyrażanego w procentach stosunku kosztu surowca (użytego do przygotowania dań), do cen sprzedaży.

Food cost = (koszt/sprzedaż) x 100%

FC można stosować zarówno do pojedynczych dań, jak i po uśrednieniu do wszystkich dań znajdujących się w menu.

Jaki FC jest wysoki, a jaki niski? Przyjmuje się, że w dobrze prowadzonych restauracjach średni wynik wynosi 25-28%. W wielu lokalach segmentu Fast Food jest on zdecydowanie wyższy i sięga często ponad 60%. Wynika to z faktu, że mimo wysokich kosztów liczba klientów pozwala i tak wygenerować zysk. Tego typu stwierdzenie to już obszar INŻYNIERII MENU, czyli analizy już nie pojedynczego artykułu, ale całego menu.
Jest to najbardziej skuteczna miara rentowności i sukcesu. Dzięki Inżynierii Menu dowiemy się, jaki zysk mamy na poszczególnych artykułach, które dania są najpopularniejsze, a które przynoszą straty, jaki procent sprzedaży stanowią konkretne artykuły i czy ten procent sprzedaży odpowiada wielkości zysku z nich generowanego.

Czy na sprzedaży hot dogów można zarobić?

Pomimo dużej konkurencji okazuje się, że tak. Poniżej przedstawiamy Państwu wyliczenie zyskowności jednego z podstawowych dań fast food – hot doga.

INWESTYCJA: ZAKUP SPRZĘTU HORECA SELECT

URZĄDZENIE DO HOT DOGÓW: 729,00 zł

KOSZT JEDNEGO HOT DOGA

TOREBKA: 0,03 zł

SOS (porcja 25 g): 0,12 zł

BUŁKA: 0,83 zł

PARÓWKA: 0,38 zł

SUMA = 1,36 zł

Sugerowana cena rynkowa: 3,50 zł

Przychód: 2,14 zł

ZWROT Z INWESTYCJI

Inwestycja w sprzęt zwraca się po sprzedaży 341 hot dogów. Wystarczy sprzedawać
10 hot dogów dziennie przez niewiele ponad miesiąc, by inwestycja w zakup sprzętu się zwróciła!

Podobne elementy

Włoskie restauracje

Asortyment produktów

Tylko w MAKRO